Gladsaxe Symfoniorkester

Orkesterets Historie



Til 'Orkestrets tidlige historie'


Orkesterets nyere historie frem til i dag



Efterårskoncerten 2017

Vi spillede til denne koncert to af den klassiske musiks kendte og elskede værker: Franz Schuberts symfoni nr. 9 - hans store, sidste symfoni, samt Max Bruchs koncert for violin og orkester.
Gladsaxe Symfoniorkester havde lykkedes med at engagere en af de bedste danske violinister: Johannes Søe Hansen, koncertmester i DR Symfoniorkesteret, som solist i violinkoncerten. Samarbejdet med Johannes viste sig at være helt fortræffeligt, idet han på een gang kunne spille koncerten med stort musikalsk overskud og samtidigt være helt på bølgelængde med orkesteret. Så vi havde nogle dejlige prøver med ham og derefter to skønne koncerter.
Schuberts 9. symfoni i C-dur er et meget omfattende værk af omtrent en times varighed. Så det var en krævende sag at indstudere og opføre. Men der er så meget liflig, levende og stor musik i værket, at det var en dejlig oplevelse for alle.
De to koncerter var begge kirkekoncerter, idet den første foregik i Mørkhøj Kirke i Gladsaxe. Det var første gang, vi spillede i denne kirke, og det var et fortræffeligt spillested for os så tæt på vores vante øvested. Den anden koncert blev opført i Christians Kirke i Lyngby. Det store kirkerum er meget velegnet til den store klassiske musik.
Til begge koncerter var der et godt og stort publikum, som tog godt imod vores musik.


Foto: Christian Frederiksen


Forårskoncerten 2017

Til dette projekt var alle sejl sat, idet programmet bestod af eet af de største og mest gribende værker for kor, orkester og sangsolister: Anton Dvoraks Stabat Mater.
Gladsaxe Symfoniorkester forberedte og opførte værket sammen med Lille MUKO veterankor med sangere fra flere andre kor samt fire dygtige og erfarne sangsolister:
- Nina Bols Lundgren, sopran
- Anne Brandt, alt
- Peter Hindsberger, tenor
- Simon Schelling, basbaryton
Det hele under ledelse af Jesper Grove Jørgensen, som styrede forløbet med sin store erfaring og begejstring for denne type musik.
Dvoraks pragtværk, som består af ti dele til opføres ikke ret ofte, da det kræver et stort antal medvirkende og et krævende prøvearbejde. Dvorak komponerede korværket i to omgange, første gang, da hans nyfødte datter døde i 1875, og to år senere, da han i 1877 med en måneds mellemrum mistede yderligere to små børn, en etårig datter og en treårig søn. Det er dermed forståeligt, at Dvoraks musik udtrykker stor dybde og inderlighed og spiller så godt sammen med den dramatiske religiøse tekst, der skildrer Jomfru Marias modersmerte, mens hun står ved foden af Jesu kors. Værket, som blev uropført i 1880 i Prag, består af 10 dele, som opføres i et sammenhængende forløb. Stabat Mater gjorde Dvorak kendt over hele verden.
De mange medvirkende nød arbejdet med musikken og især selve koncerterne, som var en ekstraordinær musikalsk oplevelse for både musikere og publikum. Desuden havde vi i dette projekt glæde af et rigtigt godt samarbejde med vores to spillesteder: Haraldskirken i Høje Gladssaxe og Engholmkirken i Allerød.

Lyt til et eksempel fra koncerten i Engholmkirken - værkets 2. sats. Lydoptagelse ved Thomas Steen Brandt-Jensen: Klik her for at lytte.



Foto: Peder Krabbe

Nytårskoncerten 2017

Dette nytårsprojekt var på mange måder særligt spændende for os. Vi skulle spille på to meget forskellige koncertsteder, som begge var nye for os. Først Haraldskirken i Høje Gladsaxe, som viste sig at være et udmærket og velbesøgt koncertsted. Dernæst koncertsalen i Odd Fellow Palæet i Bredgade, hvor vi fik en stor oplevelse i huset, som rummer Odd Fellow ordenen og emmer af historie og kultur. Vores program var en ambitiøs blanding af traditionelle nytårs-værker af blandt andre Johan Strauss d.y., en række opera-arier med Maria Kontra (mezzosopran) som charmerende solist, og så Mozarts vidunderlige klarinetkoncert med vores egen Peder Krabbe på klarinetten. Disse koncerter med Piotr Gasior som dirigent blev særdeles vellykkede. Den festlige oplevelse i Odd Fellow Palæet var helt i særklasse for os musikere, og den fyldte sal kvitterede med stort bifald.


Foto: Lars Krabbe


Efterår 2016 - Eventyrlig koncert

Disse koncerter i Mørkhøj Skole og Mørdrup Kirke rummede en række værker, hvor Eventyret var et gennemgående tema, og dertil Mozarts store og flotte symfoni nr. 41, Jupiter-symfonien. De øvrige værker var: Claude Debussy: ” Forspil til en Fauns Eftermiddag” et nyskabende værk, som blandt andet rummer adskillige skønne fløjtepassager, Johan Svendsen: ”Zorahayda, Legende for orkester”, Lars Erik Larsson: Epilog til ”En Vintersaga”. I dette projekt nød vi igen samarbejdet med vores dirigent, Kristoffer Kaas, som tager godt hånd om os. Sammen har vi haft et rigtigt godt forløb op til disse koncerter, som blev meget vellykkede.



Forår 2016 - Beethovens to Femmere

Forud for disse koncerter havde vi været igennem et forløb med udskiftninger på både dirigent og solist-pladsen. Det ordnede sig dog på bedste måde, og vi havde et spændende og givende forløb med de to unge og fremadstormende musikere, som begge går på solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Vincenzo Milletari som dirigent og Christian Grøvlen som pianist. Sammen med dem lavede vi to af musikkens allerstørste værker af Ludwig van Beethoven, hans symfoni nr. 5, Skæbnesymfonien, og hans klaverkoncert nr. 5, Kejserkoncerten. Ved koncerterne i Mørkhøj Skole og Sorgenfri Kirke samlede musikken sig for os og blev til en dejlig oplevelse for både musikere og for publikum.





Nytårskoncerten 2016

Meget festlige koncerter med traditionel nytårsmusik af Strauss, Lehar, Lumbye og flere. Vi spille bl.a. i LIndevang Kirke og også dette år for fulde huse. Dejlig oplevelse. Sophie Thing-Simonsen, sanger, gæstede igen orkestret og denne med er repertoire i den letter genre. Alle sangene gik rent ind. På festlig vis kædede Piotr Gasior de forskellige numre sammen, spillede med og dirigerede orkestret. Fin og festlig nytårskoncert.



Efterår 2015

Koncerten bar titlen ”Violinens olympen” som hentyder til Beethovens Violinkoncert i D-dur. En koncert som rager op blandt violinkoncerter, som noget af det største og flotteste, der er skrevet for violin og orkester. Koncerten blev spillet fremragende af Christine Pryn med stor indlevelse. Efter pausen spillede orkestret Mozart Ouverturen til Bortførelsen fra Seraillet og Bizet l’Arlesienne Suite nr. 2. Vi spillede 2 koncerter og koncerterne var noget af det mest vellykkede, som orkestret har spillet i lang. Det skyldtes ikke mindst vores dirigent Kristoffer Kaas, som på sin smittende og venlige måde, og samtidig stædige arbejde med orkestret, fik alt det bedste frem i orkestret. Et særdeles frugtbart samarbejde.




Forår 2015

Koncerten stod i dansens tegn, musik der danses til. Der blev spillet uddrag af Beethovens balletmusik til Prometheus og Tchaikovskys koncertsuite fra balletten Tornerose. Og dertil Bo Andersens Balli Antiche Veneziane, som baser sig på danse fra 1500 tallets Vendig. Derudover spillede vi Max Bruch Kol Nidrei for cello og orkester fint fortolket og med stor indlevelse spillet af orkestrets koncertmester for cellogruppen Helene Jerg. Efter nogle justeringer fandt vi om søndagen den rigtige form for koncerten, og den blev vellykket og levede op til orkestrets standard, som et velspillende amatørorkester. I spidsen havde orkesteret den unge dirigent Alexander Christensen, som med stor musikalitet ledede orkestret gennem programmet.



Nytår 2015

Denne gang var Temaet GLAD Koncert. Nytårskoncerterne skal være med musik som man bliver i godt humør af og som man bliver glad for at høre. Derfor havde vi valgt bl.a. Knudåge Riisager Slaraffenland. Mere festlig kunne det ikke blive. Og vores egen Ivan Petersen spillede en dejlig hornkoncert af Mozart. Igen i år var Lindevang Kirke fyldt med 250 tilhørere og i Gladsaxe var der små 100 tilhørere. Der er noget ganske særligt ved at spille for så mange mennesker, det giver koncerterne et ekstra løft. Koncerterne blev gennemført med Piotr Gasior som dirigent. En dirigent som vi ved flere lejligheder har haft et godt og frugtbart samarbejde med.



Efterår 2014

Temaet for koncerterne var Romantisk Koncert, fordi alle værket var fra den romantiske periode, hvor de stor følelser kom til udtryk. Der blev spillet Ouverturen til Verdis Nabucco, Strauss Serenade for blæsere og Cesar Francks symfoni i d moll. Koncerterne var meget vellykkede, hvilket ikke mindst skyldtes den unge dirigent Magnus Fryklund. Hans store talent har vi nydt godt af i efteråret, og han har formået at få alt det bedste frem i orkestret.



Forårskoncerten 2014

Til denne koncert havde vi valgt et rent nordisk program med komponisterne Sibelius, Grig, Larsson og Lange-Müller. Af sidstnævnte havde vi fundet Forspil til Renæssance. Et forspil som næsten aldrig spilles. Alt blev fremført under kyndig ledelse af Piotr Gasior, som tidligere har dirigeret orkestret. Det blev to rigtig gode koncerter, blot kunne vi have ønsket at flere havde overværet dem.



Nytårskoncerten 2014

En koncert som blev gennemført med alle traditioner. Strauss og Lumbye, og så den festlige Trompetkoncert af Haydn med Julia Severinsen - spillet med fest indlevelse klang. Alt under ledelse af Erik Jakobsson, der dirigerede og spillede med på sin violin. Endnu en festlig koncert, som 250 tilhørere overværede i Lindevang Kirke.



Efterårskoncerten 2013

Prøveforløbet og koncerterne blev gennemført med Hans Erik Deckert. Det var en fantastisk oplevelse med musikkens store nestor. Hans inspirerende instruktion præget af begejstring, kærlig og insisteren blev en milepæl i orkestrets historie. Han formåede at få en klang og en musikforståelse frem i orkestret, som ikke tidligere har været til stede. Helt utrolig af en "gammel" mand. Han vil blive huske i orkestret, som en af de helt store. Han dirigerede Sibelius Finlandia, Schubert Ufuldendte og Elgar Cellokoncert. Endnu engang havde vi besøg af Henrik Dam Thomsen til cellokoncerten. Vi har tidligere haft besøg af Henrik, og hver gang er det en storslået oplevelse. Hans ligefremme og ukomplicerde spil er så pragtfuldt, og som Hans Erik Deckert sagde til orkestret under en prøve: Lyt til ham. Alt hvad han gør er helt rigtigt. En udtalelse som hele orkestret kan skrive under på.



Forårskoncerten 2013

Koncerten blev indledt med J.S.Bachs Koncert for obo, violin og strygere. Solostemmerne blev meget smukt udført af Jes Gram på obo og Karin Herjö (vores koncertmester) på violin. En fin optakt til Bruchners 4. symfoni. Det er en symfoni, som stiller store krav til orkestret, så spændingen om udfaldet var stor lige op til de sidste prøver. Det blev rigtig smuk musik, som fuldt ud ydede Bruchner retfærdighed. Det skyldtes ikke mindst en meget sikker og grundig instruktion af dirigenten Andreas Fosdal.



Nytår 2013

Så kan det vist ikke blive mere festligt. Koncerterne blev gennemført med Peter Piotr Gasior som dirigent med en energi og entusiasme som var fantastisk. Programmet for orkestret var Smetana, Strauss, Lumbye og Gade og fremførelsen ledte tankerne hen på de store nytårskoncerter. Det skyldes, at Peter Piotr Gasior kender denne genre ud og ind og ved præcist, hvordan det spilles og formidles til orkester og publikum. Til koncerten spillede Ivan Petersen, solohornist i orkestret, Mozarts Hornkoncert nr. 3. Koncerten blev fremført flot og sikkert - rigtig fint Ivan.




Efterår 2012

Vi spillede Carl Maria von Webers Oberon Overture og Brahms Serenade no. 1 i D Major, op. 11. En festlig overture og en stor og krævende serenade af Brahms. Begge stykker fremført under dygtig og sikker ledelse af Jesper Grove Jørgensen, der også dirigerede Rachmaninoff 2. klaverkoncert med Ole Schousboe som solist. Ole Schousboe har tidligere spillet koncerten med os, så det blev et dejligt gensyn og genhør. Han fremførte koncerten med stor virtuositet og spilleglælde, en spilleglæde som forplantede sig til orkester og publikum, og skabte musik ud over alle grænser.



Forår 2012

Jubilæumsnumret var denne gang Richard Wagners Wesendoncklieder. Lieder sat sammen og instrumenteret af Felix Mottl og strålende udført af Sophie Thing-Simonsen. Sophie har sunget liederne til sin afgangseksamen fra konservatoriet, og hendes store sikkerhed kom klart frem i samarbejdet med orkestret. Hun formåede at fremføre Wagner på en strålende og smittende måde, hvor Wagner med sin store dybder i klang og indlevelse kom flot frem. Som det andet store nummer var Beethovens 7. symfoni. En symfoni som stiller store krav til sine udøvere, hvilket orkestret honorerede.



Nytår 2012

Nytårskoncerten var begyndelse på koncerter i jubilæumsåret, hvor orkestret fyldte 50 år. Ideen var, at til koncerterne i 2012 tages nogle af de numre op, som orkestret tidligere har spillet. Således spillede Jes Tovborg Jensen, orkestrets 1. fagottist, Hans Peter Nielsens Skovtrolden med stor sikkerhed. Koncertens anden solist var sangeren Charlotte Winthen, som sang repertoire fra forskellige operaer og opretter. Flot og festligt og lige som en nytårskoncert skal være.



Efterår 2011

Det blev en stor oplevelse. Til prøveforløbet var der ikke de store forventninger til Lachners Concertino for orkester, fagot og horn, men da orkestret blev sat sammen med solisterne blev ”det et brag af en koncert”. De to solister var Niels Anders Vedsten Larsen på fagot og David Palmquist på horn. Et fantastisk samspil mellem orkester og to musikere, som kender hinanden ud og ind, da de begge spiller i blæserkvintetten Carion.



Forår 2011

Igen var Marie Hanskov gæst i orkestret. Denne gang var det Jean Sibelius’ koncert for Violin og Orkester. En rigtig svær koncert, som blev sikkert fremført af Marie. Orkestret spillede Edward Grieg Symfoniske danse.



Nytår 2011

Henrik Dam Thomsen, solocellist i DR Symfoniorkester, var endnu engang solist med orkestret. Denne gang spillede han Tjajkovskij Rokovariationer for cello og orkester. En beskrivelse af Henriks spil er fattig på ord, hans spil skal opleves. Han formår hver gang at spille på celloen så man bliver forført og glemmer tid og sted. Fantastisk klang, indlevelse og overskud.


Efterår 2010

I november 2010 var fem ensembler sammen om at opføre Giacomo Puccinis Messa di Gloria, først i Sct. Bendts kirke i Ringsted den 7. november og i Mørdrup kirke i Espergærde den 14. november. De fem var Ars Nova koret fra Slagelse, Frederiksborg kammerkor, Kastrup kammerkor, Pro Cantu fra Ringsted samt Gladsaxe symfoniorkester.

Desuden medvirkede David Wijkman, baryton og Jakob Holtze, tenor. Dirigent var Klaus Munk- Nielsen.

Aftalen de fem i mellem, om sammen at opføre dette værk er truffet for meget længe siden, og forud for koncerterne har der været en lang periode med planlægning af hele projektet og indstudering af værket. En arbejdsgruppe har sørget for alt det praktiske fra aftaler med solister m. fl. samt koncertsteder over søgning af fondsmidler, udarbejdelse af programmer og markedsføring til selve afviklingen af koncerterne.

Korene og orkestret har gennem længere tid øvet på værket hver for sig, og også i samlet flok. I slutningen af september mødtes korene til fællesprøve i Ringsted. Det var fantastisk at opleve den store lyd vi i sammen kunne skabe, og vi var mange, der gik hjem med en god fornemmelse.

I det hele taget er det en spændende, næsten fængslende proces, at bevæge sig fra noget, der virker næsten umuligt til stor flot musik, efter mange intense prøver; først hver for sig og senere sammen. Højdepunktet var selvfølgelig selve opførelserne, hvor vi i involverede publikum, der var mødt talstærkt frem; op imod 200 til hver koncert.

Det blev to rigtig dejlige musikoplevelser for alle de udøvende og, tror jeg - også for publikum.


Karl Østergaard
Formand for Pro Cantu, Ringsted
(indlæg til DAM-bladet i uddrag)



Forår 2010

I maj 2010 opførte med solisten Ulla Miilmann orkesteret Carl Nielsens fløjtekoncert, som hun spillede sprudlende og med stor indlevelse, samt Shostakovich - Symfoni nr 1. ved 2 koncerter på Mørkhøj Skole, Ilbjerg Alle - lørdag den 8. maj kl. 16.00 samt i Mørdrup Kirke, Espergærde søndag den 9. maj kl. 16.00.



Koncerterne i maj blev dirigeret af Jesper Grove Jørgensen, der er uddannet ved Det kgl. Danske musikkonservatorium. Han har været dirigent siden 1975. Var dirigent og kunstnerisk leder for Randers Byorkester 1982-1989, og har gennem årene stået for en lang række opførelser af store værker for kor og orkester, professionelle som amatører. Jesper Grove Jørgensen har siden 1985 været fast dirigent for universitetskoret Lille MUKO. Solofløjtenist Ulla Miilmann var solist i Carl Nielsens Fløjtekoncert.



Nytårskoncerterne 2010

Vangede Kirke og Gladsaxe Rådhus dannede rammen om årets nytårskoncerter, der altid spilles i slutningen af januar måned. Der var kanpt så mange tilhørere i Vangede Kirke til den sene onsdags aften koncert men til gengæld var rådhusbetjenten lige ved at få stress over alle de ekstra stole, han måtte bære frem. På rådhuset var der stuvende fuldt og utallige klapsalver til orkestret og vore to solister Julie Reumert og David Wijkman, der simpelthen


var helt fantastiske i alle de kendte arier, der var en del af det populære koncertprogram: Ouverturen til Den tyvagtige Skade, Figaros Bryllup, O mio banbino caro, Norina’s cavatine , Leroy Anderson - Jazz Pizzicato, Mozart - Ræk mig din hånd, duet fra Don Juan, Papa papageno, Johan Strauss - Rosen aus dem Süden, Elgar - Salut d'amour, I mitt hjärtas land (Anthem), Valentins arie fra Faust, Sangen til aftenstjernen fra Tannhäuser og Radetzskymarch




Juleafslutningen 2009

Det var cello- og bratchgruppens tur til at stå for orkestrets juleafslutning. Takket være et glimrende forslag fra Ib Gilberg bestod forplejningen i glaseret letrøget skinke, der under Ibs kyndige hænder var forvandlet til sande delikatesser. Hertil serveredes diverse oste, pateer, rødvin, vand, brød og småkager.

Ved kaffen underholdt cellogruppen med et julepotpourri og helt uventet dukkede pludselig et par ekvivokke solister ud af mørket med et parti arier fra de helt store verdensscener. Der måtte gives utallige da capo. Der er ingen tvivl om, at Karin Röh og Linda Jane vil kunne drive det vidt.




Efteråret 2009

Efterårs koncertprogrammet den 7. og den 15. november 2009 bød på Hebriderne af Felix Mendelsohn Bartholdy, Violinkoncert i e-dur af Johan Sebastian Bach og efter pausen Symfoni nr. 3 Eroica i es-dur af Ludwig van Beethoven.

Der var stor tilfredshed med koncerterne ikke mindst takket være Anna Munk-Nielsens formidable solistpræstation i violinkoncerten.

Men også orkestrets medlemmer havde grund til at glæde sig over successen efter det hårde slid i øvelokalet med at indstudere de 3 værker, der samtlige er yderst vanskelige.


Anna Munk-Nielsen



Forår 2009

Vi musikere i Gladsaxe Symfoniorkester havde glæder os rigtig meget til koncerterne med den knagende dygtige Marie Hanskov. Hverken vi eller publikum blev skuffet. Det var en betagende oplevelse at nyde Maries virtuose spil i Tschaikowskys Koncert for violin med orkester, opus 35. På programmet stod endvidere Ouverturen til Iphigenia i Aulis af C. W. von Gluck og Symfoni nr. 40 i g- moll af W. A. Mozart. Lørdag den 2. maj spillede vi rådhushallen på Gladsaxe Rådhus og dagen efter i Snesere Kirke, 4733 Tappernøje, hvor orkestret fik en særdeles venlig modtagelse af pastor Michael Bjørn Pedersen og næstformand for sognerådet Bente Rohde Jakobsen.


Marie Hanskov spiller Tschaikowskys Koncert for violin med orkester.



Nytårskoncerterne 2009

Det lette og elegante program bestod bl. a. Let kavalleri, Geschichten aus dem Wienerwald af Joh. Strauss og klassikere af Irving Berlin, Sousa og Elgar. Det unge lovende fløjtetalent. Kenny Aaberg som solist i Carl Reineckes smukke Koncert for fløjte og orkester i D dur, opus 283 fra 1908. Kenny Aaberg er, trods sin unge alder, allerede en erfaren solist og prisvinder ved talrige konkurrencer, f.eks. guld i Berlingske Tidendes talentkonkurrence, 1. pris ved Øresundssolist konkurrencen og 3. prisen i DR's Spil for livet-konkurrence.




Efterårskoncerterne 2008

Orkestret har lørdag den 8. november og søndag den 9. november i henholdsvis rådhushallen på Gladsaxe Rådhus og i Engholmkirken i Allerød uropført komponisten Bo Andersens værk "Balli Antiche Veneziane", der betyder gamle venetianske danse.

Det er anden gang, at Gladsaxe Symfoniorkester har den store glæde at uropføre et nyt værk af Bo Andersen. Musikken er nærmest renæssance dansemusik for stort orkester. Dansene blev fundet i Venedig, i et manuskript fra 1520. Det er en rigtig charmerende musik, Bo Andersen har begavet" Gladsaxe Symfoniorkester med.


Bo Andersen

Minako Christensen



Mindst ligeså indtagende er Mozarts klaverkoncert nr. 24 med pianisten Minako Ito Christensen som solist. Som navnet viser, stammer Minako fra Japan, hvor hun er uddannet foruden i Danmark og Warszawa.

Koncerten afsluttedes med Antonin Dvoraks store symfoni nr. 7, hvor Dvorak skildrer tjekkernes frihedskamp i 1800-årene.




Foråret 2007

Helene Jerg spiller Digter og Bonde



Efteråret 2007

Clara Bæk og Gladsaxe Symfoniorkester får bragende klapsalver for Brahms violinkoncert i Sorgenfri Kirke



Forudgående markante begivenheder i Orkestrets nyere historie

1983 var året, hvor Gladsaxe Amatør-Symfoniorkester fik en del af "Gladsaxe kommunes Amatørpris". Vi var glade for den, både fordi der medfulgte kr 5000,- men også fordi det var en officiel anerkendelse af det kulturelle arbejde, vi udfører.

I 2001 uropførte Gladsaxe Symfoniorkester et bestillingsværk, "Millennium-kantate" af Ole Schmidt med tekst af Jørgen Gustava Brandt. Opførelserne skete i samarbejde med korene Ars Nova, Slagelse, Pro Cantu, Ringsted, og Unge Akademikeres kor, København.

I sommeren 2003 spillede orkestret med stor succes G.F. Händels "Watermusic" ved åbningen af festugen i anledning af Svendborgs 750 års jubilæum, og i april 2005 deltog orkestret i fejringen af H.C. Andersen ved at invitere skuespilleren Christian Steffensen der med tale, skuespil og sang førte orkestret og publikum gennem digterens univers.



Tilbage til toppen


Orkestrets tidlige historie fra 1961 til 1987

I efteråret 1961 kunne et strygeorkester forsøgsvis holde onsdagsprøver i Stengård Skoles sanglokale efter aftale med med Gladsaxes daværende borgmester Erhard Jacobsen og viceskoleinspektør Anker Andersen, der blev orkestrets første formand ved den stiftende generalforsamling onsdag den 4. april 1962.



Gladsaxe Kammerorkester stiftes

I 1962-63 startede orkestret med 17 og sluttede med 19 medlemmer. Purcell, Händel, Torelli, J.A.P. Schultz, Mozart, Johan Svendsen og Riisager stod på programmet. Den første musikalske leder Bent Lorentzen flyttede til Århus, og afløstes efter kort tid af kapelmester Cai Wendelboe-Jensen.

I 1963 optages træblæsere i orkestret. Der er nu 26 medlemmer. Sammen med Gladsaxe Gymnasiums kor opføres Carl Nielsens "Fynsk forår" i det nuværende Gladsaxe Teater.

I 1964 flyttes orkesterprøverne til Mørkhøj Skoles aula, og der optages messingblæsere i orkestret; så mange, at formanden i 1968 sukker over, at det kniber for strygerne at gøre sig gældende. Blæserne var blevet repræsenteret i bestyrelsen, og ved den afsluttende sang- og musikaften, hvor "Søborg Motetkor" og orkestret skiftedes til at optræde, var to af blæserne solister. Ved samme lejlighed spillede en blæsergruppe for første gang alene 1. og 2. sats af Mozarts Es-dur oktet.


Richard Dahl Eriksen. - i dalig omtale Dahlerik - var selv bratschist i radiosymfoniorkestret, og det har også gavnet orkestret mange gange, f.eks. ved 20 års jubilæums-koncerten med solooboist Jørgen Hammergaard og uropførslen af "Harmonade for 8 træblæsere og 8 messingblæsere" af bratschisten Svend Larsen i 1977.


Der var fulde huse ved børnekoncerten i 1978 med Jens Okking som fortæller i musikeventyret "Peter og ulven" og Haydns "Børnesymfoni" med børnesolister fra Gladsaxeskolernes harmoniorkester. Richard Dahl Eriksen skaffede også en aftale med den charmerende og meget dygtige amerikanske violinistinde og Carl Nielsen prisvinder Kathleen Winkler om at spille Mendelssohn's violinkoncert i november 1980.



Gladsaxe Amatør-Symfoniorkester

Størrelsen gjorde det nu aktuelt at udskifte "Gladsaxe Kammerorkester" med Gladsaxe Amatør Symfoniorkes-ter. I 1969 var repertoiret stadig meget wienerklassisk præget med. 'bl.a. Mozarts "Don Juan" ouverture og fagotkoncerten med 1. fagottist Niels Loudrup som solist. Ved generalforsamlingen i 1970 valgtes Viggo Madsen, og man tilknyttede den unge Erling Høy, som kom til at virke nogle aftener i 9. sæson (1970-71), som gæstedirigent. Den sluttede med en sang- og musikaften med bl.a. Schubert's "Ufuldendte" under Cai Wendelboe-Jensen's direktion. Orkestret havde skrantet noget, så det var nødvendigt med blæserassistance udefra.



Händels fyrværkerimusik

Med Richard Dahl Eriksens tiltræden i efteråret 1971 voksede orkestret hurtigt, og det turde nu gennemføre sine egne koncerter uden at skulle samarbejde med et kor for at fylde aftenen ud. Koncerterne har altid været samlende og inspirerende begivenheder, der huskes, f.eks.10 års jubilæumskoncerten med Bjørn Carl Nielsen som solist i Mozarts obokoncert.



Dahlerik præger orkestret

Med Richard Dahl Eriksens tiltræden i efteråret 1971 voksede orkestret hurtigt, og det turde nu gennemføre sine egne koncerter uden at skulle samarbejde med et kor for at fylde aftenen ud. Koncerterne har altid været samlende og inspirerende begivenheder, der huskes, f.eks.10 års jubilæumskoncerten med Bjørn Carl Nielsen som solist i Mozarts obokoncert.



Blæserkoncerten i marts 1978 med Händels "Fyrværkerimusik" som slutnummer var et stort nummer. Det lykkedes at samle 28 oboister og hvad dertil hører. Danmarks Radio bragte en reportage fra begivenheden.



Tilbage til toppen